Firemní využití metaverse: chyba nebo geniální tah?
V říjnu 2021 se Facebook přejmenoval na Meta Platforms s cílem stát se nejen sociální sítí, ale i metaverse platformou. Byl za to mnohými kritizován a zesměšňován. Byla to chyba Marka Zuckerberga, nebo geniální tah?
Nezmič
7. 12. 2023
Proč by se firmy měly zajímat o digitální prostor? Co jim to přinese? V dnešním článku se dozvíte, co je to metaverse a jaká jsou jeho praktická využití. Podíváme se na to z pohledu firmy i zákazníka. Díky příkladům bude vše snadno představitelné.
Co je to "metaverse"?
V širším slova smyslu se jedná o veškerý digitální prostor, ve kterém fakticky trávíme velkou část našeho času již dnes. V užším smyslu se o něm hovoří jako o virtuálním světě, který bude podobně skutečným jako je svět naší běžné zkušenosti. Budeme v něm pracovat, setkávat se s lidmi, bavit se i trávit volný čas, přičemž prožitkově se budeme cítit stejně jako v běžném životě.
Stejně jako si lidé ve středověku neuměli představit Zemi otáčející se okolo Slunce, protože to odporovalo jejich běžně vnímané zkušenosti, kdy na obloze viděli, že se pohybuje slunce, měsíc i hvězdy, tak i představa o práci a trávení velké části našeho životního času v metaverse (digitálním světě), se nám zdá naprosto nepředstavitelná.
Co není intuitivní, trvá dlouho, než se stane pochopitelné. Ač se metaverse pomalu a postupnými kroky uskutečňuje již dnes, neznamená to, že někdy plně přejdeme do digitálního světa a již nebudeme žít v tom „skutečném“. Jde spíše o to, že se digitální svět stane mnohem skutečnějším a využívanějším, než je tomu nyní. Nebude sloužit jen k zábavě a hraní VR her s headsetem na hlavě a konzolí v ruce. Stane se plnohodnotným rozšířením našeho běžného života. Přinese nové trhy a řadu nových obchodních příležitostí. Konkrétní příklady si ukážeme v dnešním článku.
Svoboda v digitálním prostoru
Než si ukážeme, jak mohou firmy a podnikatelé tento trend uchopit, udělejme si krátkou, ale podstatnou odbočku k tématu svobody. Téma svobody bude stěžejní. A svoboda bude spjatá se soukromým vlastnictvím více než kdy dříve!
Pojďme k příkladu – sociální sítě a internetová média dneška. Facebook, YouTube či Instagram vytvářejí digitální prostor, který již není fyzický, a přitom poutá mnoho naší pozornosti. Trávíme v něm velkou část svého času. A už dnes existují podnikatelé, kteří do digitálního prostoru přenesli svá podnikání: YouTubeři, influenceři, online konzultanti, poradci a koučové a mnohé další profese.
Tito podnikatelé si budují na sociálních sítích svůj profil, komunitu svých sledujících a dodávají svůj obsah. Nikdo z nich však nevlastní ani profil, ani obsah a ani přístup k lidem ve své komunitě. Vše vlastní sociální síť a ta jim přístup pouze propůjčuje. Ve chvíli, kdy algoritmus sítě vyhodnotí, že podnikatel porušil pravidla, může být jeho profil na určitou dobu znepřístupněn, nebo následně dokonce i smazán. V tu chvíli se odhalí dříve neviditelná pravda a na jeden klik ztrácí své pracně budované podnikání.
Proto v současné době vznikají nové decentralizované sociální sítě a decentralizovaná média, která jsou alternativou těch stávajících. Nejen, že dávají svobodu slova, ale zároveň přinášejí tvůrcům soukromé vlastnictví všeho, co budují. Tvůrci se stávají skutečnými vlastníky svého byznysu (svého profilu, obsahu i přístupu ke komunitě). Díky tomu, že vše, co tvoří mohou převést do podoby NFT, budou si moci svůj profil nebo obsah jednoduše přenášet mezi různými platformami.
Téma nových technologií a svobody či nesvobody na internetu zpracujeme v samostatném článku. Nyní si jen zapamatujme, že každý jednotlivec, nebo každá firma si může zakoupit část digitálního prostoru a vlastnit ho ve formě NFT. Můžete jít na internetové tržiště, kde si takový prostor koupíte. Je to podobné jako když ve fyzickém světě přijdete do realitní kanceláře, kde se podíváte na konkrétní nemovitost. Když se vám líbí, koupíte si ji. Díky soukromému vlastnictví digitálního prostoru vás již nikdo nesmaže a můžete jej využívat bez jakéhokoli omezení.
Tři ukázky praktického využití metaversu
Jak by mohly firmy a podnikatelé využít metaverse? Ač již nyní postupně vznikají celé virtuální světy (od virtuálních měst až po celé samostatné nebo propojené světy), firmy nemusí hned přecházet do takových velkých projektů. Adopce velkých metaverse světů je zatím malá, a tak je výhodnější s nimi buď jen experimentovat, nebo zůstat tam, kde firmy jsou a začít využívat jednotlivých dílčích prvků, které virtuální svět (metaverse) nabízí. A podpořit jimi své současné podnikání. Například ke svým klasickým prostorám si můžete pořídit i prostory virtuální. Pojďme si ukázat praktické ukázky.
Příklad první: Virtuální prohlídka
Vlastníte prodejnu? Máte showroom? Pracujete v realitách a pronajímáte, nebo prodáváte prostory? Jste cestovní kancelář, nebo poskytujete služby v pohostinství či hoteliérství? Pronajímáte auta, přívěsy, nebo stroje? Máte produkt větších rozměrů, nebo řadu produktů, které byste rádi ukázali zákazníkům? Pokud odpovídáte „ano“ alespoň na jednu z těchto otázek, tak můžete využít metody, kterou jde považovat za předstupeň metaversu. Můžete si váš byznys nechat nafotit a nechat si vytvořit virtuální model. V rámci modelu bude možné prohlížet si prostředí pomocí 360° otáčení a bude obsahovat několik bodů, na které se dá kliknout, a na které se může váš zákazník přesouvat. Jedná se o digitální variantu, která neposkytuje plně virtuální zážitek, ale dá jasnou představu o vašem produktu či službě. U některých firem se s ní můžete setkat na Google Maps, kde si máte možnost rozkliknout virtuální prohlídku. Jedná se o levné řešení poskytující vstup do digitálního světa. Pro ukázku praktickou ukázku klikněte zde.
Příklad druhý: Digitální dvojče fyzického vozu
Digitální dvojče je objekt, který má jak svou fyzickou, tak svou digitální verzi. Otázka zní: „K čemu by nám taková digitální kopie byla“? Nejedná se o digitální kopii. Fyzická i digitální verze jsou dvě plnohodnotné věci. Díky tomu, že digitální verze je ve formě NFT, můžete ji skutečně vlastnit.
Podívejme se na využití, které digitálnímu dvojčeti přináší český projekt Deus. Deus se zaměřuje na investiční vozy, které tokenizuje. Zjednodušeně si to představte tak, že je rozděluje na investiční části. Následně nabízí investorům možnost podílem se na vlastnictví auta skrze tyto části. Nemusíte mít prostředky na finančně nákladný nákup celého vozu, připravené parkovací místo, ani hluboké znalosti trhu historických a investičních vozů, a přitom se můžete na investici podílet. Digitální dvojče, ve formě NFT, vám umožní, že nevlastníte jen investiční podíl, ale získáváte i skutečný zážitek, který si odnášíte sebou domů do své vlastní garáže. V ní si skrze rozšířenou realitu můžete promítnout dokonalé digitální dvojče svého vozu v 3D a zároveň ve verzi 1:1, která vám přináší dokonalé poznání svého vozu. A pokud vlastníte vyšší podíl na voze, získáváte i práva na používání digitálního dvojčete v metaversu. Do budoucna se v něm budete moci prohánět na závodních okruzích, nebo jej využívat k běžné přepravě. To už bude na vás.
Příklad třetí: Virtuální nemovitost – pořádání firemní akce, nebo akce pro zákazníky
Je vaše firma rozprostřena po celé ČR, nebo dokonce po celém světě? Nebo chcete zaměstnance či zákazníky pozvat na jedno místo k nějaké speciální události, aniž by se museli kamkoli přemísťovat? Cestování může být finančně a časově náročné. Pronájem fyzických prostor finančně nákladný. Můžete využít snadného řešení, při kterém se připojíte z pohodlí vlastního domova, a přitom můžete být na společném místě.
Pořiďte si virtuální prostor ve formě NFT. Jedná se o poměrně levné řešení, které vám může vyřešit mnoho situací. Názornou ukázku představuje křest knihy vzdělávacího projektu Futureland DAO, který proběhl ve vlastním digitálním prostoru. V minulém článku jsme si popisovali, jak se dají využít NFTs ve firemní praxi. Virtuální prostor, který vidíte v následující ukázce, tak tvoří jedno NFT, které se dá zakoupit. Prostor uvnitř si můžete přizpůsobit dle vlastních potřeb a využívat ho k vámi zvoleným účelům.
Pokud byste měli na hlavně headset pro virtuální realitu, byli byste vtaženi do prožitků. Pokud ho nemáte, můžete tam být i přesto. Jediný rozdíl je v tom, že vše uvidíte podobně jako byste hráli hru na počítači. Pokud vás téma NFTs a metaverse zajímá, můžete si zdarma stáhnout knihu Metaverse přichází, která vám dá do tématu hlubší vhled.
Další příklady firemního využití metaverse
Virtuální prodejny nebo showroom – můžete mít vlastní digitální nemovitost, do které budou vaši zákazníci chodit za vámi. A to úplně stejně jako dnes chodí na vaše webové stránky. Jediný rozdíl bude v tom, že jejich zážitek bude celistvější. A tudíž půjde snáz nabídnout a prodat váš produkt nebo službu. Můžou se přenést přímo do vaší digitální prodejny, kde si nebudou psát na chatu s vaší zákaznickou podporou nebo chatbotem, ale mohou mluvit se skutečným prodejcem, který se sem přemístí stejně jako oni od svého zařízení (počítače, VR brýlí, nebo jiných zařízení).
Virtuální kancelář, virtuální pracovní meetingy a home office nové úrovně – kdysi se přenášel zvuk při telefonování. Nyní se přenáší i obraz při konferenčních hovorech videocallů. V blízké budoucnosti se budeme přenášet i my v podobě našich digitálních avatarů do společného digitálního prostoru.
Mezinárodní setkání s přáteli nebo zákazníky – nemusíte nikam cestovat, zvykat si na časový posun mezi časovými pásmy. Stačí si vybrat virtuální prostor a v tělech svých digitálních avatarů přijít na společné setkání.
Digitální konference – online konference se posunou z videocallů přímo do virtuálního prostoru, kam si budete moci se svým avatarem zajít jako kdybyste se účastnili skutečné živé akce. Pokud budete používat internetový prohlížeč bez nástrojů pro virtuální realitu, váš prožitek bude podobný hrám na počítači. Budete-li mít nástroje pro virtuální realitu, vaše prožitky se budou čím dál více podobat těm skutečným. Navíc v online prostoru ušetříte náklady a čas spjaté s cestováním. Už dnes jsou díky rychlým dopravním prostředkům výrazně zkrácené vzdálenosti. Online prostor je zruší úplně. Takto se budeme moci na pár kliknutí účastnit konferencí na kterémkoli kontinentu světa.
Podnikání v zábavním průmyslu (zábavní parky, koncerty, přednášky apod.) - zábavní parky typu Disneyland přinesou zcela nový rozměr. Pokud se takový park vybuduje v digitálním světě, tak náklady na jeho tvorbu jsou mnohem nižší a zážitky můžou být mnohem zajímavější, protože nebudeme limitováni fyzikálními zákony. Pokud se jedná o zábavní akce, tak už nyní se lidé chodí setkávat, bavit a povídat si do herních světů jako je Roblox, Fortnite, nebo Maincraft. Už to není o hraní her samotných.
Vlastní podnikání v rozšířené realitě – vzpomínáte si na příběh Harryho Pottera? Svět kouzelníků byl součástí našeho světa, ale většina lidí nemohla daný svět vidět. Rozšířená realita dokáže přesně totéž. Můžete umístit své podnikání do míst, které jsou viditelné pouze těm, kteří využívají speciální brýle pro rozšířenou realitu. Tyto brýle umožňují, že jejich uživatel vidí v našem reálném světě další objekty a lidi, které nevidí nikdo jiný. Může se jednat o prodejní stánky na atraktivních místech, která jsou v hmotném světě již nedostupná (slavná náměstí, velká letiště apod.) a na nich nabízet hodnotné služby za lepší ceny než ty, které nabízí stánky skutečné. Na příkladu světa Harryho Potter je tento koncept snadno představitelný.
Nejedná se o úplný výčet možností. Existuje nepřeberné množství dalších aktivit, ve kterých by metaverse dával podnikatelům a firmám smysl. Rozvoj a využití bude nejspíš pozvolné.
Závěrem
Metaverse přinese podnikatelům a firmám zajímavé druhy využití, nižší náklady na provoz a hlubší vztah s jejich zákazníky. Navíc zrušením přirozených překážek spjatých s prostorem (zrušení vzdáleností, překonávání státních hranic apod.) se zákazníkem může stát kdokoli z kterékoli části světa. Stačí připojení k internetu.
Pokud se jedná o využívání metaversu, který bude plnohodnotným rozšířením našeho běžného světa, a ve kterém budou zákaznici moci prožívat zážitky srovnatelné se zážitky běžné zkušenosti, tak máme ještě kus cesty před sebou. Zařízení pro virtuální realitu ještě nejsou dostatečně levné a dostatečně rozšířené mezi lidmi. Infrastruktura digitálního světa také ještě není dostatečně připravena. Ale již nyní je řada dílčích věcí, které firmám a podnikatelům mohou pomáhat.
Tyto trendy stojí za to sledovat. Mohou firmám přinést zásadní konkurenční výhodu. Digitální prostor totiž přinese zcela nové trhy, na kterých se dá podnikat. Kdo bude připraven, může získat podstatný podíl, který jeho podnikání dostane na zcela novou úroveň.
Služby
Nákup kryptoměn na firmu Směnárenský software Platba faktur kryptoměnami Směna kryptoměn Pravidelné spoření AffiliateZákaznická sekce
Přihlásit se
Registrace
Zapomenuté heslo
© Copyright 2024, Všechna práva vyhrazena